Kelimeleri
doğru okumakla ilgili olan disleksi, okumanın doğruluğu ve okumanın akıcılığı
otomatik hale gelmediği zaman kendini gösteren bir durumdur. Dislektik çocuğun
okuma güçlüğü belirtileri okuma yazma öğrenimi süreciyle tam olarak başlar
diyebiliriz. Bu yüzden çocuk en az bir yıl eğitim alana kadar disleksi tanısı
konulamaz. Ancak okuma yazma becerilerinin gelişimi için gerekli temel becerilerde
gözlenen yetersizlikler, risk faktörü taşıyan bireylerin fark edilebilmesi için
önemli ipuçlarıdır.Dislektik bir çocuk harfleri tanımada ve harfleri
seslendirmede zorlanır aynı zamanda okumayı otomatikleştirmede ve çözümlemede
de zorluklar yaşar. Dislektik öğrencilerin sesli okumaları akranlarına göre
daha yavaştır. İlk defa gördükleri kelime ve cümleleri okumada sorun yaşarlar.
Satırlar arası geçişleri yapamazlar veya bir sonraki satıra geçerken çok
zorlanırlar. Disleksi çocuklar büyük harfleri ya kullanmazlar ya da yanlış
yerde kullanırlar. Yazıları genellikle anlaşılamayacak kadar zordur. Disleksi
yazılı anlama becerileri ile ilgili olmamasına rağmen okuma, anlama ve
çözümlemede sorun yaşayan dislektik çocuklar zamanla anlamada da sorun
yaşarlar. Dislektik çocuklar alfabedeki harf sırlarını, ayları, günleri,
mevsimleri, yön, zaman kavramlarını ve çarpım tablosunu öğrenmede sorun
yaşarlar. Yeni bir dil öğrenecek olan dislektik birey çok zorlanır. Çünkü
anadilde yaşadığı sorunları otomatik olarak yeni öğrendiği dile aktarır. Bu
nedenle öğreneceği dilde de anadilini öğrenirken yaşadığı yazım, çözümleme,
heceleme, otomatikleşme, okuma ve öğrenme hatalarını yapar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder